?

Log in

No account? Create an account
Два кити тональної музики - ιχθυσς
March 29th, 2013
07:18 pm

[Link]

Previous Entry Share Next Entry
Два кити тональної музики

Більшість сучасної музики — це музика тональна. Інакше кажучи, вона написана в певній тональності, яка включає в себе два елементи: висотне положення (основний звук) і так званий лад. Наприклад, тональність «до мажор» означає, що головною нотою (тонікою) є нота «до», від якої відбудовується 6 інших нот за певними правилами.

Прим. Надалі я розраховую, що читач знайомий з такими поняттями, як мажорна/мінорна гама, мажорний/мінорний акорд (тризвук), дієз/бемоль та деякими іншими. Зазвичай ті, хто мають хоч мінімальну справу з музикою, мають певне уявлення про ці поняття. Я не став розписувати ці поняття тут, бо текст при цьому розростається немилосердно. В інтернеті достатньо інформації, а будь-які нетривіальні деталі я буду пояснювати.

Отже, ми можемо сказати, що лад — це структура із 7 (найчастіше) нот, які можуть бути відбудовані починаючи з будь-якої ноти. (Чому нот саме сім — питання цікаве, але ми його розглянемо пізніше). Цю основну ноту ладу називають тонікою, а всі інші ноти (ступені) ладу нумерують, починаючи з тоніки. Наприклад, в до-мажорі тоніка (перша ступінь) — «до», 4-а ступінь — «фа», 7-а — «сі», і т. д. При цьому, зрозуміло, відстані (інтервали) між ступенями залежать виключно від ладу і номеру ступеня, але не від тональності. Наприклад, в мажорі між 2 і 3 ступенями завжди тон, а між 3 і 4 — півтона. В тональності ре-мажор це будуть, відповідно «мі – фа-дієз» (тон) і «фа-дієз – соль» (півтона), в соль-мажорі — тон «ля – сі» і півтона «сі – до».

В подальшому тексті я буду значно частіше згадувати про ступені ладу, ніж про ноти, тому звикайте. І взагалі, з метою впорядкування музичного мислення, рекомендую аналізувати в першу чергу не ноти, а ступені, і ось чому.

Лад, як я вище сказав, можна сприймати як сталу структуру ступенів, яка може бути переміщена, або, як кажуть, транспонована, на будь-яку висоту. Однак найважливішим моментом тональної музики є те, що лад несе у собі не лише набір нот (ступенів), а і набір функціональних відношень між ними. Так от, саме функціональна побудова твору — послідовність функціональних ролей нот та акордів, що складають твір — і є тою інфраструктурою, скелетом, на якому надбудовується вся, так би мовити, споруда. Знаю, звучить заплутано, тому підемо по порядку. Отже, про функції.

Основною гармонічною функцією є, раптово, тонічна функція. Найчастіше роль цієї функції відіграє, раптово, тонічний тризвук. Тризвук — це конструкція (акорд), складена з основного (басового) звуку та відбудованих від нього (вгору) терції та квінти. Отже, тонічний тризвук має в басу тоніку (основну ноту ладу) і ще дві ноти — 3-ю та 5-у ступені ладу. Наприклад, в тональності до-мажор тонічним тризвуком є «до – мі – соль», в мі-мажорі — «мі – соль-дієз – сі», і т.д. Тонічний тризвук — не єдиний акорд, що може виконувати тонічну функцію.

Тонікою, тобто акордом тонічної функції, більшість творів починається, і ще помітніша більшість — закінчується. В певному розумінні весь твір є свого роду гармонічним колом, яке виходить з тоніки і в тоніку ж повертається. Тонічна функція сприймається як сталість, завершеність, самодостатність.

Другою основною ступінню ладу є 5-а ступінь. 5-а ступінь і відповідна їй функція є настільки важливими, що для них придумали окрему назву: «домінанта». Домінантовий тризвук будуть, відповідно, складати 5-а, 7-а та 2-а ступені гами. Акорд домінантової функції сприймається як напруженість, «нависання», кульмінація, незавершеність, і зазвичай потребує розв’язання в тоніку (хоча, у порівнянні з епохою віденських класиків, зараз дуже часто люблять такого розв’язання уникати).

В принципі, на цих двох акордах — тонічному та домінантовому — можна будувати готові великі шматки творів, а інколи і закінчені твори. Ось кілька прикладів:

Зверніть увагу, що все вищевикладене однаково справедливо для мажору і мінору. З шести перелічених творів три — мажорні і три мінорні. Незважаючи на сильні відмінності в звучанні самих ладів (вони відрізняються трьома ступенями з семи), функціональні відношення для них зберігаються. Це справедливо не лише для описаних функцій тоніки та домінанти, а і для всього, що я опишу нижче.

Tags:

(Leave a comment)

Powered by LiveJournal.com